[Pieśń Lodu i Ognia RPG] Kompendium zasad
Czasami zastanawiam się, dlaczego Pieśń Lodu i Ognia RPG nie odniosła takiego sukcesu jak – wydaje mi się – powinna. Może dlatego, że fantasy z tak „znikomą” ilością magii nie jest wystarczająco bogate a co za tym idzie – atrakcyjne? Może Mistrzowie nie czuja się komfortowo w sytuacji, gdy jednocześnie chcieliby poprowadzić świetną kampanię w świecie Graczom doskonale znanym i nie naruszyć toku opowieści Martina? Może dlatego, że gra nie spełni do końca swojej roli, jeśli będzie jednostrzałem, a całe swoje bogactwo demonstruje dopiero w trakcie wymagającej kampanii? A może w końcu dlatego, że zasady tworzenia Rodów i postaci są bardzo rozbudowane, wieloetapowe i że trzeba poświęcić na nie naprawdę sporo czasu?
Przemyślawszy wszystkie za i przeciw, postanowiłam jednak zmierzyć się z systemem (najwyżej się nie uda). Dla inspiracji ponownie przeczytałam pierwsze dwie części powieści, znów oglądam serial i połykam przewodnik Świat Lodu i Ognia oraz Przewodnik po Westeros. Obejrzałam (i to jeszcze nie koniec) niezliczone „lore-owe” filmy na Youtube, przetrząsam Wiki i analizuję mapy Westeros i Essos. Pierwsze pomysły już kłębią się w głowie… ciekawe co z tego wyniknie.
W końcu nadszedł czas i na Księgę Zasad – systemowy fundament gry. Na potrzeby własnych sesji RPG urodziło się z tego KOMPENDIUM, będące skryptem wszystkich najważniejszych zasad gry i stworzone po to, aby łatwiej było szukać w podręczniku tego co potrzeba, połapać się w tym gąszczu. Niestety było to konieczne: system jest rozbudowany, chwilami skomplikowany (albo nawet przeładowany), informacje rozstrzelone są po podręczniku niczym gwiazdy po niebie i jest tam parę dezorientujących błędów, choćby w nazewnictwie tabel. A skoro już go mam, to dlaczego się nie podzielić? Może ktoś skorzysta.
Oczywiście KOMPENDIUM zawiera opis zasad tak jak je zrozumiałam (co wcale nie znaczy przecież, że dobrze, ale to już musisz sprawdzić sam/a). Do jego zastosowania konieczne jest posiadanie Księgi Zasad, gdyż odwołuje się do treści i tabel zawartych w podręczniku, nie przepisywałam ich do skryptu, bo i po co. Znajdziesz w nim: zasady tworzenia Rodu i postaci, podstawowe informacje o testach, punktach losu, walce, mechanice bitew, rozwoju postaci i rozwoju Rodu. Zamieściłam w nim także moje własne, znacznie uproszczone zasady prowadzenia intryg, gdyż te oryginalne zwyczajnie nie przypadły mi do gustu.
Daj znać, jeśli się przydało! 🙂